Retrodesign med Zigns

I september 2016 udgav jeg bogen Kogebog i Digital Strategi. Hele bogen er lavet i retrodesign. Årsagen er blandt andet at ordet ‘digital’ har en tendens til at støve, og derfor besluttede jeg at lave et design, der var legende og sjovt.
Med en baggrund som grafiker har jeg heldigvis muligheden for at lege med stilarterne, og 12 af dem vil jeg dele med dig. Retrodesign er den første.

Lidt om retrodesign

Retro betyder ‘en stil, som imiterer en ældre stil’ eller som ‘genoptager en ældre stil’ blandt andet inden for mode og musik.
Retrostil er derfor alt, der ligger et par årtier eller længere tilbage. Vi kunne også kalde det vintage.
I denne blog refererer jeg dog primært til 50’er-stilen og samler indtryk og tendenser fra den tid.
Hvis du arbejder med retrodesign, så hold dig til en bestemt tidsperiode med et særligt kendetegn. Typisk et årti, der har sat sit eget præg på kulturen og designtrends.

Retro labels

1950erne

De kraftige, men nedtonede farver kendetegner de ‘glade’ 50’ere – inden verden gik amok og ungdomsoprøret vendte verden på hovedet i slutningen af tresserne og farvede verden brun og orange.

Med til 50’er-design hører også en viden om, at vi på ingen måde havde ligestilling. Selv om kvinderne var kommet på arbejdsmarkedet under og efter krigen, så var de også stadig husmødre. 
Der findes utallige reklamer med kvinder iført tørklæde (bundet foran) iført cigaretbukser (ja, det hed de) og kortærmede striksweatre over de pyramideformede BH’er, eller i kjoler, der struttede af de mange lag tyl i skørtet. Læberne var røde eller kraftigt pink. Eyelineren malet over vipperne så øjnene synede skrå.

Inspiration i ord

Dengang:
Elvis, James Dean,  Alfred Hitchcock, Rock’n roll, Jitterbug, Chevrolet, Cadillac, Mustang, Ford, supermarkeder, køkkenudstyr og cigaretter.

Dem, der ligner:
Grease, Amy Winehouse, Adele, Mad Men, SMEG køkkenudstyr, Cherry Coke, Mini Cooper og mange flere.

Hvor kan du bruge retrodesign

Retrofarverne har en lidt ‘girly’ kvalitet, men hvis du anvender de mørkere og brune farver har de stærk hipsterkvalitet.

Designet er legende og egner sig til:

  • mode og ikke mindst accessories som ure, smykker, tørklæder og lignende
  • mad, kager og slik, caféer, opskrifter og køkkenutilities
  • plakater, brochurer og bøger
  • infografik, fordi farverne er iøjenfaldende

 

Billederne herunder er fra vintageadbrowser.com

Retrofarver

Farver

Hold dig til farver, der er en smule udvaskede (desaturated). Forestil dig, at du trykker på avispapir, og derved opnår denne lidt nedtonede effekt. Du opnår effekten ved enten at tilføje hvid eller sort i en basisfarvepalette.
Download mine bedste retrofarver som ASE-fil her (du kan importere filen i alle dine Adobe-programmer).
Her er et billede med de samme farver med RGB-værdierne angivet.

Mønstre

Prikker, køkkentern, klantern og ensfarvet. 

Stjerner bruges til at skabe opmærksomhed.

Retromønstre

Skrifttyper

Der blev i høj grad brugt skrifttyper uden fødder (sans serif), men gerne håndskrevne skrifttyper og skrifttyper med dobbelt kant. Men det overordnede indtryk er meget kantede skrifttyper uden organisk snit. Stiliseret og alligevel kreativt og skævt på sin egen facon.
Vi kalder disse skrifftyper for ‘displayskrifter’, fordi de gør sig bedst i stort format som overskrifter, på plakater eller til skilte.
De tunge skrifter gør sig bedst i versaler. Læg selv skygge på dem eller vælg en skrifttype, der allerede har en ‘kant’.

Hvis du arbejder på et retro-projekt, anbefaler jeg, at du vælger en typisk retroskrifttype til dine overskrifter og vælger en almindelig skrifttype uden fødder til brødtekst, fx Arial, Helvetica eller Niveau.

I Kogebog i Digital Strategi brugte jeg Funkydori som overskrift og Niveau som brødtekst.
I mit trendmagasin i 2015 brugte jeg alle mulige skrifttyper for at lege med vintageudtrykket.

Retrofonte

Skrifttyper til 50’er-design

Der er tusindvis af skrifttyper i verden. Jeg har selv på den anden side af 25.000 skrifttyper. (Nej, jeg har ikke alle installeret!)
Gratis skrifter er ofte en udfordring. De er sjældent designet med korrekt mellemrum (knibning), men hvis du er grafiker, kan du nemt knibe og spatiere, så teksten står flot. (Engelsk: Kerning and tracking)
Tjek dog altid, når du downloader gratis skrifter, at de indeholder æ, ø og å, hvilket kun cirka 20-30 % gør.
(Du kan næsten altid skrive din egen testtekst på gratis font-sider, så prøv med æ, ø og å der).

Tre gode skrifter til retrodesign
Empire-stilen (udtales: ampir og ikke empajer) er høj og tynd. Der findes et utal af den slags skrifttyper.
Bellerose er en af dem. Den kan du downloade her:
Bellerose (Empire)

Håndskrifter er sværere at læse, men giver dynamik til teksten.
Skrifttypen Hamster er også meget veldesignet, selv om det er en gratis skrift.
Hamster (håndskrift)

Grotesk er skrifttyper uden fødder.
Azo er en nøgtern groteskskrift uden kontrast (variabel tykkelse i selve bogstavet), som du selv kan lægge skygger på. Det er en købt skrift (her fra Adobe). Fordelen ved at købe en professionel skrift er, at den er veldesignet og altid indeholder specialtegn og æ, ø og å.

Husk, at du skal betale for købeskrifter, når du bruger dem kommercielt. Hvis du laver designs for en kunde, skal kunden købe skriften, for at bruge den. Det er altså ikke nok, at du har betalt for den!

Ffonts.com har delt skrifttyper op i kategorier. Her finder du også skrifttyper i retrodesign.

Bellerose Font

Bellerose

retro skrifttype

Hamster

Azo font

Azo sans uber regular

Mere inspiration til retrodesign

Pinterest.com
Søg på fonte, posters, outfit, retro, vintage, 50s, vintage cars og så videre

Google
Søg på filmplakater, magasinforsider, retroskrifter, retrofarver, retro fashion og så videre.

Vintageadvrowser.com
En imponerende samling af reklamer fra forskellige perioder. Meget inspirerende.

Rigtig god fornøjelse.

Retro dame med solbriller