Youtube har været her siden 2005. Google overtog videotjenesten Youtube i 2006. På Youtube finder du alt, fra de nyeste musikvideoer og hvordan du lægger makeup til opskrifter på hjemmelavet fyrværkeri og muffins. Youtube bruges til alt, det kan du også!
Youtube er for alle
Youtube kan bruges af alle. Private, virksomheder og organisationer. Børn, gamle og dem midt imellem. Og Youtube BLIVER brugt af alle. Har du en forretning eller en hobby du gerne vil dele med andre, så er det bare med at komme i gang.
10 måder at bruge Youtube på
1. Forær din viden væk Og gør det ofte. Dit image som ekspert skaber tillid og troværdighed, og dit produkt eller din ydelse bliver synlig. Selv om du viser, hvordan man skifter et udstødningsrør, vil de fleste ikke selv give sig i kast med opgaven, men de stoler på, at du kan. Du kan filme at du arbejder med det erhverv, du kan filme dig selv, der fortæller om din viden eller du kan lave screencasts, hvis din service er computerbaseret.
2. Fortæl om produkt, vedligehold og reparation Giv dine kunder, eller dine kunders kunder tips til, hvordan de opbevarer, vedligeholder eller reparerer dit produkt. Her er der især muligheder for B2B-virksomheder at komme i kontakt med slutbrugerne. Videoen lægger du selvfølgelig også på din hjemmeside under produktkategorien.
3. Samlingsvejledninger Vis hvordan dit produkt samles og opstilles. Ideelt til brugsvejledninger, nyhedsbreve eller i e-mails, når kunderne spørger efter vejledning. Salgsafdelingen og montører elsker denne type videoer. Den sparer tid. Kan bruges til alt: husholdningsmaskiner, industrimaskiner, møbler, gør det selv-produkter osv.
4. Teasers og reklame Uddrag af bøger, film, musik, kunst, billeder af produkter på vej, indslag om kommende features eller services. Denne øvelse er svær, for ikke mange sætter sig ned og ser reklamer, med mindre den er virkelig god, og så er den muligvis viral (se pkt. 10)
5. Lav interviews med kunder, leverandører og brugere Læg det på Youtube og del det på din hjemmeside, Facebook osv.
6. Vis dine Powerpoint- og Keynote-præsentationer.
7. Optag foredrag og oplæg fra virksomheden Dette kan have interessere for din virksomheds interessenter. 8. Søgemaskineoptimering Youtube ejes i dag af Google og er derfor en vigtig del af din søgemaskineoptimering, så SEO-optimer din kanal, også selv om du kun deler andres indhold og ikke selv har produceret film. Det kommer du nok til en dag.
9. Del andres videoer på din kanal Det er god skik og viser interesse for dit eget fag. På min kanal deler jeg film om kommunikation, SEO, salg og meget andet. Du kan besøge min kanal her
10. Gå viral Her er der ingen opskrifter, men det er dét alle drømmer om. At lave den perfekte, virale reklame. De bedste virale reklamer indeholder: Humor, overraskelser eller publikumsinvolvering.
Her er tre eksempler fra 2013-2014:
Hvad bruger du Youtube til? Hvad kunne du forestille dig at bruge Youtube til? Har du brug for flere idéer? Hjælp til Storyboard? Tekst til speak? Så kan jeg hjælpe dig med planlægningen af din næste Youtube-video.