Persona – optimer din online marketing
Persona er et af de værktøjer, du kan få mest ud af i al din marketing. Det er en af de mest effektive måder at arbejde med målgrupper på, og det kan bruges af alle i virksomheden.
Hvorfor bruge persona?
- Værktøjet er langt mere konkret end målgrupper. Det hjælper dig, når du skal skabe nyt indhold
- Det er særdeles effektivt, når du laver for eksempel Facebook-annoncer
- Med en eller flere Persona ved alle i virksomheden præcis, hvilken type kunde I taler om
- Persona hjælper dig, når du skriver, laver grafik eller udvikler nye produkter.
Hvad er en Persona?
En Persona er en karakter eller en personificeret udgave af din kernemålgruppe. I stedet for at målrette din marketing til for eksempel kvinder mellem 25 og 35 år, laver du en fiktiv, men troværdig person med en bestemt alder, en bestemt adfærd, demografi, behov og så videre. Denne karakter repræsenterer din målgruppe.
Typisk har en virksomhed mellem 3 og 7 Personaer, men kan godt have flere.
Værktøjet er strategisk og bruges internt i virksomheden.
Målret kommunikationen
Det er meget nemmere at skrive til en bestemt person end til alle mennesker i en bestemt aldersklasse. Med en Persona får du nemmere ved at holde fokus, især når du skriver opslag og indlæg på dine medier og platforme.
Med målrettede reklamer som for eksempel på Facebook, kan du opbygge din Persona-målgruppe, så kan du bruge den igen og igen.
Persona i virksomheden
Brug værktøjet i alle virksomhedens afdelinger:
- I salgsafdelingen er det nemmere at definere kundetypen ud fra en fiktiv karakter
- I udviklingsafdelingen er det er stærkt værktøj, når der skal skabes nye produkter
- I marketing er det uundværligt, når der skal besluttes nye tiltag til for eksempel messedeltagelse, ny grafik eller markedsføring i trykte medier
- I digital strategi hjælper værktøjet dig med at holde fokus på alle trin
- I produktion og forsendelse, når I kender modtagerens forventninger og behov.
Hvem bruger Persona?
Næsten alle større virksomheder bruger eller har brugt personificerede målgrupper.
Telefonselskaber, landsdækkende aviser, forsikringsselskaber, offentlige tjenester og mange andre, der har flere kundetyper med forskellige behov. Reklamebureauer bruger det hele tiden.
Men mindre virksomheder – også enmandsvirksomheder – bruger Personaer, fordi det er et værktøj, der hjælper markedsføringen i dagligdagen.
Har du brug for hjælp til at udvikle Personaer til din virksomhed?
Kontakt mig for mere information og samarbejde
Har I lyst til at udvikle Personaer til jeres virksomhed?
Måske er en workshop noget for jer.