Hvis du er på slankekur og har rygrad som en regnorm, så skal du muligvis springe dette blogindlæg over.
Jeg have et møde med en kunde for et par uger siden. Vi talte blandt andet om at udarbejde en ny salgsbrochure.
‘Vi skeler jo lidt til, hvordan vores konkurrenter i branchen gør’ sagde hun.
Det viste sig at ‘skele til’, betød at kopiere konkurrenterne. Hun var usikker på, om de skulle profilere sig anderledes og bryde ud af det, der er tradition for i branchen.
‘De andre har sådan en brochure her,’ sagde hun og viste mig en traditionel salgsbrochure, ‘så må vi vel også hellere gøre sådan.’
Og så var det jeg tænkte på chokoladerne.
Chokolade, nå …
Her er en æske chokolade.
De er fine, appetitlige og næsten fuldstændig ens. Jeg forventer det samme indhold og den samme oplevelse, ligegyldigt hvilken af chokoladerne jeg vælger.
Der er ingen, der stikker ud, ingen der fornærmer mig og ingen tvinger mig til at tage stilling, så jeg vælger den første og den nærmeste.
Um, chokolade!
Her er en anden æske chokolade.
Allerede ved at kigge på dem, ved jeg, om jeg får hvid, mørk eller mælkechokolade. Jeg får fornemmelsen af om der er nødder i eller måske marcipan?
Og næste gang jeg skal have et stykke, kan jeg endda huske, den jeg bedst kunne lide, fordi de er forskellige.
Hvis alle i din branche ligner hinanden – hvis I alle ligger i den første æske chokolade – hvad er det så, jeg skal opleve i din virksomhed, der er anderleds? Bedre? Mere specifik?
Din kunde skal vælge mellem et antal ydelser eller produkter, der i bund og grund ligner hinanden. Hvorfor så efterligne dine konkurrenter? Hvorfor placere din virksomhed i den første æske chokolader, hvor det er et tilfælde, om du bliver valgt til eller fra?
Hvordan ser din chokolade ud?
Ved at arbejde med din virksomheds synlighed, skal du turde stikke ud fra konkurrenterne. Du skal turde at vælge nogle fra ved at vælge andre til. Vælge de rigtige til.
Det er sjovest, hvis din æske chokolade ser sådan her ud, ikke?
Du skal turde
Husk at du ikke bliver mere synlig ved at gøre som konkurrenterne, men ved at skille dig ud fra dem.
Du skal turde at være den hvide chokolade og risikere, at nogle ikke kan lide hvid chokolade, men til gengæld ramme dem, som elsker hvid chokolade mere end alt andet.
Du skal turde at arbejde med en specifik målgruppe, i stedet for at skyde med spredehagl.
Du skal turde at forme dine budskaber, så de skiller sig ud, i stedet for at ligne de andres.
Og det vigtigste: Du skal turde at sælge løsninger i stedet for produkter.
At turde kræver mod. Min kunde er modig og det bliver spændende at arbejde med deres profilering fremover og gøre dem til ‘den hvide chokolade’.
Og hvis du spørger, så elsker jeg hvid chokolade med lakrids.