Jeg så ikke ‘Forbrydelsen’. Ups! Nu ryster du måske chokeret på hovedet over min tilståelse, og det skal du have lov til. Eller måske så du heller ikke Forbrydelsen?
Uanset hvad, ved du sikkert, at hovedpersonen, Sarah Lund, gik i strikkede sweaters. Og fulgte du serien, ved du muligvis også, om hun var ryger, om hun havde barn, mand og hund. Måske har du endda en idé om, hvad hun lavede, når hun kom hjem og fjernsynet var slukket. Både dit og hendes.
Hvad er en Persona?
Sarah Lund er en fiktiv person, og alligevel kender vi hende. Det samme gælder karaktererne i en god roman. Lisbeth Salander, Carl Mørk, Kurt Wallander. Hvis du læser bøger, og kender en eller flere af disse karakterer, kan du sikkert komme med et kvalificeret gæt på om de:
- læser Barbara Cartland-romaner
- lytter til techno eller opera
- har en Wii, læser avis eller går til gynmastik.
Hvorfor ved vi det, hvis vi ikke har fået svaret i bøgerne eller filmene? Fordi disse karakterer er beskrevet så minutiøst og detaljeret, at vi synes at kende hele personen. Det er derfor reklameverdenen har taget fiktionens værktøj til sig – nemlig ved at bruge en Persona.
Kender du typen?
Har du set udsendelsen: Kender du typen? Har du selv gættet med? Og gætter du rigtigt? Vi vil alle gerne opleves som unikke individer, men livsstilskonsulenter og trendforskere fortæller os, at vi kan placeres i en eller flere kasser. Eksempelvis er det usandsynligt, at en børnefamilie kun ejer en sportsvogn, ligesom det er usandsynligt, at de miljøbevidste kører i Jeep og spiser med engangsbestik. Hvorfor? Fordi vi alle sætter vores holdningspolitiske fodspor i hverdagen og støtter op om vores personlige image. I vores indkøbsvaner, i vores konsum og vores omgang med de sociale medier. Det kan du benytte, når du sælger dine produkter. Derfor laver du en Persona.
Persona – din adgang til kunder
En Persona er en fiktiv person i din målgruppe, som er så detaljeret beskrevet, at du kan rette din markedsføring mod ham eller hende. Det gør det nemmere at producere tekster, lave grafik og skrive annoncer og salgsbreve til din målgruppe og ramme rigtigt hver gang. Du bruger din kunde- eller markedsundersøgelse til at skabe en Persona. Ud fra denne viden, skaber du en fiktiv person, præcis som en karakter i en bog eller en film. Du beskriver Personaen i detaljer, giver hende eller ham et navn, et job, en fødselsdato og så videre – og så har du din Persona.
Jeg har arbejdet med Persona-begrebet for flere virksomheder og med stor succes. Jeg kan også hjælpe dig med dine eller dine Persona-profiler. [maxbutton id=”1″]
Ps. Lisbeth Salander er fra Stieg Larssons trilogi: Mænd der hader kvinder Carl Mørck er Jussi Adler-Olsens karakter i bl.a.: Kvinden i buret Kurt Wallander er Henning Mankells karakter fra bl.a.: Mordere uden ansigt