Vi læser alle sammen en hjemmesidetekst på samme måde. Mere eller mindre.
- Vi skriver et ord i søgefeltet i søgemaskinen.
- Så klikker vi på et af de øverste resultater (cirka halvdelen af os klikker konsekvent ikke på annoncerne, mens den anden halvdel konsekvent klikker på annoncerne).
- Vi lander på en side og bruger under 3 sekunder på at danne os et indtryk af denne (hvis den er veldesignet, bliver vi måske lidt længere).
- Så skanner vi siden for billeder og overskrifter.
- Hvis noget fanger vores interesse, skanner vi teksten.
- Får vi den information, vi leder efter, sætter vi os godt til rette i stolen og fordyber os i teksten.
Skriv hjemmesidetekst i 3 niveauer
Når du skriver, bør du altså skrive i 3 lag eller niveauer. De første 2 niveauer kan du skrive på din hjemmeside eller i din blog. Er niveau 3 for nørdet, er det en god idé at linke til en artikel, et whitepaper eller anden dokumentation dybere nede i din struktur, så brugeren ikke møder en mur af tekst, når hun eller han kommer ind på din side. Husk at bruge billeder og tydelige mellemrubrikker (H2) for hvert afsnit og hvert niveau.
- Skriv først niveau 1, til den overfladisk nysgerrige: Kartofler. Kartofler er danskernes foretrukne grøntsag og bruges oftest som tilbehør til det traditionelle danske køkken. Tips: Brug et tiltalende billede, her kan du for eksempel vise en lækker ret med kartofler.
- Skriv derefter niveau 2, til den interesserede: Kartoflen kan du selv dyrke. Den lægges i jorden om foråret og høstes fra midt på sommeren. Den kan koges, steget eller bages og serveres kold eller varm. Tips: Brug her et billede, der informerer, men fra en situation, der er genkendelig, her for eksempel et billede af kartoffelplanten.
- Skriv – eller link – til niveau 3, til den meget interesserede: De første kartofler blev opdaget i Chile ca. 4.000 år før vor tidsregning … Der findes forskellige sorter, som for eksempel: xx, yy, zz … Der forskellige dyrkningsmetoder, som fremgår af grafikken herunder … Tips: Brug her billeder, informationsgrafik, brugervejledninger, uddrag fra tabeller og kildereferencer.
En god hjemmesidetekst, der hjælper og servicerer brugeren, er god Content Marketing. Er teksten samtidig optimeret til søgemaskinerne, så bliver det ikke bedre! Har du for lidt tid til at skrive hjemmesidetekster? Står du og mangler et whitepaper? Det med teksterne klarer jeg for dig, imens du holder fokus på dine produkter.