Tab ikke dine leads

Nogle gange får du leads lige ned i lommen. Eller, om ikke leads, så i hvert fald kontakter inden for dit felt. De kan generere leads i fremtiden. Men du kan også smide dem væk på 5 minutter og gøre mere skade end gavn.

En jobsøger kontaktede mig efter at have fået et afslag, som så sådan her ud:

‘Tak for din ansøgning, vi holder samtaler i uge 3. Hvis du ikke har hørt fra os inden da, betyder det, at du desværre ikke er kommet i betragtning til stillingen.’

Stillingen var attraktiv og af den slags der trækker mange ansøgninger.
Det kunne være flere hundrede, men for nemhed skyld, så lad os gætte på, at der kom 100 ansøgninger.
100 ansøger, der brugte 1-3 timer på at skrive en ansøgning, lad os sige 2 timer.

Virksomheden, lad os kalde dem ‘KvikSvar’, fik altså det, der svarer til 200 mandetimer ind i mail-boksen i starten af januar, og brugte sølle 5 minutter på at skrive en svarmail.

Hvad mon de afviste ansøgere tænkte?
“Vorherre bevare os, de er godt nok sure.”
“Hold da op, er jeg ikke mere værd?”
“Dem der, gider jeg ikke arbejde sammen med.”

Leads eller det modsatte?

Når de 99 ansøgere har fået job i samme branche, men et andet sted, mon de så tænker på KvikSvar som en mulig, fremtidig samarbejdspartner? Næppe. Måske endda det modsatte.

Hvad værre er, KvikSvar mistede muligheden for at skabe kontakt med en gruppe mennesker, som kunne blive deres loyale følgere, trofaste læsere og sublime netværk.
Adgang til mulige leads.

Her er hvad KvikSvar kunne have skrevet:
(du er velkommen til at lade dig inspirere):

Kære ansøger

Tusind tak for din ansøgning. Vi er både glade og stolte over, at så mange kvalificerede mennesker har lyst til at arbejde sammen med os.
Vi må dog nøjes med en enkelt ansat i stillingen, og det blev desværre ikke dig.

Det ærgrer os, at vi ikke kan sparre med så mange dygtige mennesker, og håber derfor, at du alligevel har lyst til at være med i vores gruppe på LinkedIn, hvor vi fremover slår ledige stillinger op, før de sendes ud til job-databaserne.

Vi har stor respekt for dine kompetencer og håber at se dig i vores faglige fællesskab.

Med venlig hilsen KvikSvar

 —
Se det er god Content Marketing.
Det er netværksskabelse, relationsopbyggende og lead-genererende.
Det er ikke sikkert at LinkedIn er stedet for din virksomhed, men et nyhedsbrev, en hjemmeside, en Facebook-gruppe, hvad som helst, der skaber relationer imellem mennesker med fælles interesse, er relevant.

Jeg hjalp jobsøgeren med at skrive en ansøgning til det næste job, men heller ikke jeg kan gardere nogen mod et svar som det fra KvikSvar.
Jeg kan kun mene – helt personligt og ud fra min faglige baggrund – at fremtidens virksomheder bør tænke på ordentlig og anstændig service i alle kontaktled.

Har du brug for at få idéer til nye leads?

[maxbutton id=”11″]