Går du all-in på de sociale medier, må du ruste dig mentalt. Alle er ikke enige med dig og alle vil ikke elske din holdninger. Og du får det muligvis at vide. Omvendt kan dit mod til at åbne munden bane vejen for, at andre medier får øje på dig.
Succes eller shitstorm er ikke kun forskellen på, om dine læsere er enige eller uenige, det er forskellen på, hvor langt dit budskab når ud. Både som repræsentant for en virksomhed og som privatperson kan du blive udsat for uenige læsere, der giver deres besyv med. Enten ganske diplomatisk eller på den dér teenage-agtige måde, hvor debatten kommer helt ud af kontekst. Men færdes du med dine meninger og holdninger i det offentlige forum, så udsætter du dig selv for risikoen. Vid det og rust dig!
Shitstorm
Du troede lige, at din holdning til akvariefisk var sund og god. Desværre rammer du en person med ‘specialviden’, som ser det som sin vigtigste mission at fortælle dig, at du er helt galt afmarcheret. ‘Eksperten,’ fortæller sine følgere, ‘hvor latterlig dine holdninger er’ og så rammer bølgen. Måske stopper den, når du kun har våde tæer, måske skyller den ind over dig som en tsunami. Er du privatperson, så sluk for computeren i et par dage, drop kløen i fingrene, der giver dig lyst til at besvare selv de mest åndsforladte kommentarer – og tag på ferie til stormen er redet af. Er du en virksomhed, så kontakt en kommunikatør med speciale i spin og krisekommunikation. Og gør det hellere kl. 7 end kl. 9. Må jeg lige have lov til at minde om Vordingborg køkkener, som begik en fejl i starten af dette årtusind, og som stadig lider under det. Prøv blot at Google ‘Vordingborg køkkener’ og se de første resultater på siden. Uhyggeligt du! Gad vide om de aldrig har overvejet at kontakte en spindoktor?
Succes
Min søde medkursist Camilla Carlsen Bechsgaard er en dygtig psykolog, som skriver indlæg på sin blog: psykologviden.dk I foråret skrev hun et indlæg om hvorfor børn ikke skal babysittes af iPads. Av av, Camilla ramte en virkelig bred målgruppe, nemlig forældre der bruger iPad’en til poderne i mere eller mindre grad. Det kunne have udviklet sig i negativ retning, men det gjorde det ikke. Camilla blev inviteret ind i forskellige medier, hvor hun fortalte om sin professionelle holdning til iPad’en som babysitter. Hvis Camilla ikke var en kendt og brugt psykolog før, så blev hun det nu. Camilla turde åbne munden. Hun turde tage de verbale tæsk, hun fik på sin blog, men hun stod ved sin holdning, professionelt såvel som privat.
Stå ved dig selv og dit content
Så rust dig. Skriver du på de sociale medier, så stå ved det, du skriver, men accepter at andre kan have en anden holdning end dig. Skriver du som professionel, så hav din research i orden. Der kan altid komme en ekspert med en specialviden, som er dybere end din-Det er den risiko du løber, men det kan kun gøre dig klogere, ikke dummere, vel? — Herunder anbefaler jeg et par bøger om krisekommunikation, men det er for sent at læse dem, når ‘the shit hits the fan’. Spin Sucks: Communication and Reputation Management in the Digital Age (Que Biz-Tech) En forfriskende og meget ærlig måde at se kommunikation på. Crisis Communications: The Definitive Guide to Managing the Message Om at håndtere kriser i medierne.