Twitter betyder ‘kvidre’, og det er præcis, hvad dette medie kan. Det er ikke de store brøl, der lægges for dagen, men nærmere en række små pip, som ender ud i alt fra skønsang til tanketom skræppen. Brug Twitter når du har nyt et fortælle.
Brug Twitter til de hurtige nyheder
Content Marketing er ‘slow food’ i branding-regi. Content Marketing-aktiviteter slår ikke igennem på en uge eller en måned, derfor er Twitter ikke en platform der kan stå alene.
Twitter er til nyheder og efterfølgende glemsel. Twitter er velegnet til: Hurtige nyheder fra: politikere, nyhedsmedier og journalister. Margrethe Vestagers Tweet om ‘hvid røg/sort røg’, er måske en af de mest omtalte i dansk Twitter-historie, men journalistiske nyheder er selvskrevne til Twitter. Jeg kommenterer ofte på for eksempel #presselogen søndag morgen.
Friske nyheder inden for sport, kultur og kriminalitet. Politiet er ihærdige Twitter-brugere.
Akut opståede situationer som storm, giftudslip, trafikproblemer og ulykker. Udveksling af katastrofeinformation. De danske medier tog for alvor Twitter til sig under stormen i 2011. Her begyndte folk at tilbyde husly til de mennekser, der var strandet på vejene i det dårlige vejr. Og Donald Trump har åbnet alles øjne for denne platform.
Promovering af nicheinteresser for eksempel personer, begivenheder og brands. Du kan følge Justin Bieber, Årets bogmesse, Rammsteins turneplan eller nyt fra Nike.
Du kan promovere dine egen begivenheder: Fortælle, at du har skrevet et nyt blog-indlæg, at du er på vej til messe i Herning eller at du netop har besluttet at uddele fem gratis Sismofytter.
Hvis du skal have succes med at bruge Twitter som Content Marketing-værktøj, skal du altså have nyt at fortælle. Og ofte! Med 140 tilgængelige tegn, skal du fatte dig i korthed, skrive så det fanger og sender dine følgere videre til en anden platform.
Brug Twitter som nyhedmedie, et værktøj, der gør dine følgere opmærksomme på, at der sker noget mere et andet sted.
Hashtag dine Twitter-indlæg
Husk at bruge hashtag # på dine indlæg, men brug så få som muligt og brug kun hashtags, der giver mening. Især på Twitter bruges hashtagget aktivt, så det er spild af plads (læs: brug af tegn), at hashtagge #jegsyngeromjordbær. Om du så lever i hundrede år, vil der sikkert ikke være nogen, der søger på ‘jegsyngeromjordbær’. Hashtagger du i steder #sang #jordbær #opskrift, så er du langt bedre stillet.
Ulemper ved Twitter
De begrænsende 140 tegn er muligvis lige så meget en fordel som en ulempe. Ulempen opstår, når en del af tegnene skal bruges til at hashtagge. Den største ulempe ved Twitter er faktisk også hashtag-kulturen. Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at et indlæg primært består at hashtags og links og på den måde gør det umuligt og ligegyldigt at læse. Billedet herunder er fra en tilfældig side. Den blå skrift er links og hashtags, den sorte tekst er informationstekst. Hvor meget information synes du, der er at hente i dette Tweet?
Opret en Twitterkonto på Twitter.com Du kan også hente Twitter som app til smartphones og tablets. Læs mere om Twitter her: Webtrends: why_twitter_uses_for_twitter.htm
Hvad synes du om Twitter?
Bruger du Twitter og hvad bruger du det til? Har du andre gode idéer til anvendelse end dem nævnt herover? Skriv og fortæl om din Twitter.