Forbes no 1 anno 2013
Det amerikanske nyhedsmagasin for virksomheder Forbes har netop kåret Apple som brand nr. 1. for tredje gang. Apple har dobbelt så høj brandværdi som Microsoft, Coca-Cola og Google.

I midt-halvfemserne sagde min kammerat: “Vi må hellere se at køb en mac, for det er jo ikke sikkert Apple findes næste gang vi skal have en ny computer.”

Så skidt stod det til. Apple havde under 1 % af computerandelen i verden, Microsoft havde tyvstjålet den grafiske brugerflade fra æblekonkurrenten, og det så skidt ud for det lille, idealistiske computerfirma i Silicon walley.

Som bekendt kom der andre æbler i kurven op gennem nullerne, og nu er Apple altså igen nummer et som verdens vigtigste brand.

Apple har fortjent placeringen

Jeg er Apple-bruger. Ingen tvivl om det. Jeg har faktisk aldrig ejet det, der i folkemunde hedder en pc.
Men Apples fortjeneste bunder i vores ændrede adfærd. Hele verden har vænnet sig til touch-skærme, click wheels og tablets. Ikke at Apple var først med ‘smart phones’, de var bare først med en SMART smartphone. En, der virkede. En brugerne forstod at anvende.
For Apple har altid været kendt for nytænkning og design, og uanset hvor snobbet det end kan forekomme nogle, så er det netop design og nytænkning, der har skabt brugerflader, som alle andre teknologivirksomheder siden har skævet til.
Apple har ændret vores måde at bruge teknologi på, på under 10 år.

Men hvor er Google?

Undskyld, men det er mig en gåde, hvorfor Coca Cola ligger på Forbes liste som nummer 3.

Ja, vi kender CocaCola, men mig bekendt har de ikke revolutioneret verden siden de gik på barrikaderne med Cola Zero. Jeg mener, cola er vel cola, med mindre det er Pepsi Max.
Men Google …
Jeg tænker ofte på dette firma, som i den grad påvirker verden hver eneste dag. Jeg tror, at jeg uden sammenligning vil udnævne Googles søgesmaskine til en af de vigtigste faktorer i den vestlige verdens økonomien.

Google skaber arbejdspladser

Google er ansvarlig for et fuldstændig ukendt antal arbejdspladser.
Her tænker jeg ikke på de ansatte hos virksomheden Google, men på folk som min kon-kolleger og mig.
Vi arbejder med søgeord. Man kan faktisk leve af at være ekspert i Google SEO!

Jeg tør ikke gætte på hvor mange danskere, der arbejder med SEO, men det er mange. Ikke kun bureauer som Zigns, der tilbyder Google-viden i Adwords, Google+ og Søgemaskineoptimering, men også in-house marketing-ansatte, der har til opgave at vedligeholde og trimme firmaets hjemmeside og skabe content marketing, der gør Google glad.
Og se verden gå i panik, når Google justerer lidt i robotternes koder. Store opdateringer som Panda, Penguin og Hummingbird gav søgeordseksperterne grå hår i hovedet. Nu skulle hjemmesider over hele verden rettes, optimeres og ændres – og helst lidt hurtigt. Masser af arbejde!

Og eksperterne, ja de er j blevet eksperter af at studere, så der skal også bruges en bunke undervisere, der kan formidle Google-lærdommen. Og disse undervisere, skal også holde sig opdaterede.
Der er altså en hel verden i gang med at gøre Google glad.

Ikke et ord om aflytning

Hvis du bruger Google, er din færden allerede kortlagt.
Hvis du har en gmail, en Google+-konto og en Youtube-kanal, ja så ved Google groft sagt også, hvad du spiser til morgenmad, hvordan din elskerinde ser ud og om du har tænkt dig at begå mord. Dit held er, at Google ikke bruger det imod dig.
(Det samme kan man sige om Facebook, men Google er langt stærkere).

Så ‘Google makes the world go around’, og fortjener en topplacering blandt verdens vigtigste, så er det på tide Forbes sparker både CocaCola og Microsoft ned ad stien. Apple og Google kan fint dele førstepladsen.

PS.
Apple ved hvor din iPhone, iPad og iBook er, så hvis nu Google og Apple arbejdede sammen …