Fyldepen og papir, forfatter eller kopist. Tekstforfatter.

Hvorfor skal du bruge en tekstforfatter? Kan du ikke bare få din ellers dygtige moster til at skrive lidt om børnetøj og hudplejemidler? Og betyder det noget, om der er et par stavefejl og mangler et par kommaer? Forfatter eller kopist. Hvad er forskellen?

Forfatter Forfattere skriver som regel for sig selv, hvad enten det drejer sig om skønlitterære eller faglitterære tekster. Nogle skriver dog bøger som ‘ghostwritere’, hvor forfatteren skriver med en andens ‘stemme’, for eksempel sportskendisser eller afgåede politikere. Forfatter er ikke en beskyttet titel, men en god forfatter har enten en naturlig fornemmelse for sprogets stilistik eller lærer sig selv, hvad der fungerer sprogligt og hvad der er korrekt grammatisk.

Tekstforfatter En forfatter, der skriver tekster for andre inden for et specifikt defineret område. Det kan være blogindlæg, reklametekster, nyhedsbreve og lignende. En tekstforfatter bruger tekniske værktøjer og modeller til at bygge en god tekst op, blandt andet stilistik, markedsføringssprog og skønlitterære greb.

Kopist En, der kopierer andres tekster uden nødvendigvis at have viden om emnet og uden at tilføje, analysere eller omformulere det i forvejen skrevne. Kopisten i internetsammenhæng er godt og vel ved at blive erstattet af de såkaldte ’spinner-værktøjer’, en software, der tager teksten og flytter rundt på ordene, uden at skabe variation og sjæl – og uden at skabe relation med læseren. Kopisterne skriver udelukkende for søgeoptimering, ikke for at skabe godt indhold (Content).

Er det virkelig nødvendigt med en rigtig tekstforfatter?

Ja. Hvis du vil bygge Content Marketing op omkring din virksomhed er der ingen vej uden om, med mindre du selv er god til – og glad for – at skrive. Content Marketings vigtigste fundament er teksten, dernæst grafik, lyd og billede. Skal du agere på de forskellige platforme, kommer du ikke uden om at skrive tekster. Til Facebook, GooglePlus, bloggen og så videre, og har du yderligere en webshop slipper du slet ikke for at skrive gode produkttekster.

Sådan kender du forfatteren fra kopisten

Forfatteren og tekstforfatteren ELSKER AT SKRIVE. Forfattere elsker sproget, elsker at lege med det, opfinde nye ord og ordsammensætninger. Forfatteren luger altid ud i sit sprog og omskriver og renskriver til resultatet er tilfredsstillende. Forfatteren stiller høje krav til sig selv og tænker altid, at en tekst kan forbedres. Forfatteren kan altid trække på sit brede ordforråd. Forfattere er nørder! Kopisten synes, at det er besværligt at skrive tekster. Sproget flyder ikke af sig selv og ordforrådet er muligvis begrænset. Kopisten bruger mange biord, falder nemt i og skriver modeord, og stort set ingen kopister har styr på de typografiske regler. Kopisten kan ikke selv kreere en effektiv tekst, for han eller hun kender ikke de tekniske greb, der får teksten til at virke.

Hvad kan en (tekst)forfatter?

En tekstforfatter har fire vidensområder, som er vigtige for den gode tekst:

Grammatisk viden

Hvor skal kommaet sættes og hvornår skriver man i ét ord og hvornår skriver man i to. Skal ordene skrives med stort eller lille, og hvordan kombinerer man danske og engelske ord?

Typografisk viden

Hvad er en rigtig apostrof? Hvor mange pauseprikker bruger man, hvordan bruges de og hvornår? Hvad er forskellen på en bindestreg og en tankestreg og er der forskel på engelske og danske citationstegn?

Stilistisk viden

Hvordan skaber man rytme i sproget og er nogle vokaler bedre end andre? Hvordan skaber man nye dynamikker i sproget og hvad er forskellen på klicheer, fraser og floskler? Hvorfor er visse metaforer dårlige mens andre er gode?

Litterær viden

Hvad er biord, udsagnsord, adjektiver og verber? Hvilke bøjninger og grader bruger man bedst og hvad er elastiksprog? Hvad er den tekniske forskel på storytelling, direct mail og nyhedsbrevet? Hvornår bruges berettermodellen frem for AIDA eller nyhedstrekanten?

SEO-viden, søgemaskineoptimering

En tekstforfatter, der skriver til internettet, ved selvfølgelig også hvordan teksten skal skrives for at være søgemaskineoptimeret. —

Forfatter eller kopist

Vær kritisk med dine tekster, brug en professionel så din hjemmeside og blog også fremstår professionelt. Skriver du helst selv, så få en til at læse korrektur på dine tekster.