Med fare for, at garvede SEO-hajer og analytics-specialister anfægter mine valg af tips, fortæller jeg alligevel, hvilke data jeg finder mest brugbare at holde øje med i Google Analytics.
Jeg er ikke analytics-ekspert, men jeg har brugt analytics i mange år. Vi skal alle starte et sted, og i dag bliver det med mine bedste tips til, hvordan du kommer i gang.

Har du ikke allerede analytics tilknyttet dit website, så er opskriften her
Ellers få din webadministrator til at koble dig på analytics. Sidder dine webadministrator og gemmer på adgangskoderne, så vend ham på hovedet og ryst ham, til han slipper dem! Det er dine data.

I gang med basis analytics

Når du første gang ser dine data registreret i Analytics, kan du ikke anvende dem til ret meget. Det er først, når du har flere data at arbejde med, at du kan analysere, om der er en udvikling eller om dine data er bedre eller dårligere end sidste periode.

En periode kan være hvad som helst. En uge, en måned, et kvartal. Men for at sammenligne disse, er du altså nødt til at have data over en længere periode. Jeg mener som minimum en måned, men et kvartal er selvfølgelig bedre.

Og lad os så komme i gang:

I Google Analytics går du ind i fanen: Målgrupper > Oversigt

zigns analytics 01

Læg mærke til Afvisningsprocenten. Det fortæller hvor hurtigt brugerne kommer ind på din side og forsvinder igen. En afvisningprocent på 30 er ok. 50 er på grænsen. Under 30  er rigtig godt (sådan lidt firkantet).

Afvisningsprocenten er indikator for, hvor relevant indholdet er på din side i forhold til, hvad brugeren forventede at se.

Kig på Nye besøgende vs. Tilbagevendende. Er det godt med nye besøgende for din virksomhede eller vil du hellere have brugerne til at komme igen og igen? Det er individuelt, hvad der er godt og det kan veksle fra periode til periode. HVis du har lavet en ny landingsside, er nye besøgende dér rigtig godt.

Og kig selvfølgelig på din kurve i toppen. Den fortæller om flowet i din trafik. Har du dage hvor kurven peaker? Ved du hvorfor? Måske fik du flere besøgende, fordi du sendte nyhedsbrev ud, eller fordi en anden hjemmeside linkede til dig i en artikel. Disse peaks er vigtige at holde øje med.

zigns analytics 02

Under Målgrupper > Demografi > Oversigt finder du oversigt over alder og køn af de brugere, der kommer på din side. Er det som forventet? Hvis ikke, så overveje hvad du kan gøre for at komme nærmere din målgruppe.

zigns analytics 03

En interessant oversigt er denne Målgrupper > Interesser > Oversigt

Her kan du se, hvilke interesser dine gæster i øvrigt har. Passer det med dine forventninger? Hvis du forventede at få kokke ind på din hjemmeside, men du i stedet fik besøg af filmelskere, så skal du sikkert justere lidt i din kommunikation.

zigns analytics 04

Også en særdeles vigtig oplysning under Adfærd > Websiteindhold > Alle sider kan du se, hvilke af dine sider, brugerne besøger mest. Kan du se hvorfor? Har du bedre SEO på disse sider, og kan du drive brugerne videre til andre sider fra de populære sider?

zigns analytics 05

Og endelig endnu vigtige knap i Analytics. Oppe under Målgruppeoversigt kan du eksportere dine data til PDF. Så kan du dele dine analyser med chefen eller kollegerne i udlandet.

Gør det til en vane at lave analyser en gang om ugen eller måneden (afhængig af, hvor nørdet du er).

Hold øje med ‘peaks’ og se, om en opdateret hjemmeside performer bedre, om der er nedgang i besøgsantallet, når der burde være opgang og så videre.

Analytics har mange andre data, som kan være vigtige for dig. For eksempel hvilket operativsystem brugeren anvender, hvor de befinder sig geografisk og så videre. 

Gå på opdagelse i din Analytics. Du kan ikke ødelægge noget, så klik endelig løs

Når først du begynder at sammenligne data med tidligere perioder, giver Analytics for alvor mening for dig.

Mere om SEO?

Skriv din tekst i 3 lag

Brug billeder og gør Google glad