Storytelling

Storytelling – bliv husket af læserne

Brug den gode historie og bliv husket. Storytelling er værdibaseret kommunikation og en særlig måde at formidle et budskab på, så teksten bider sig fast og bliver vedkommende. Brug det i din online marketing og få flere og nye kunder.

Hvorfor bruge storytelling?

  • Fortællinger virker bedre end fakta
  • Dine produkter bliver mere interessante og købsværdige
  • Historier binder os sammen, fortællinger fra din virkelighed giver dig loyale følgere
  • God storytelling er salgsvenlige tekster, der ikke er påtrængende
  • Med en god tekstforfatter og en seo-tekst, kan dine historier bruges igen og igen.

Hverken lyv eller for børn

Brug historiefortælling på alle dine medier i din online marketing. 
Hjemmesiden, nyhedsbrevet, de sociale medier, i dine billeder og videoer. 

Det vigtigste er, at give modtageren en oplevelse, så han eller hun kan huske dig. 

Storytelling er en særlig teknik, som aktiverer læserens sanser og opmærksomhed. Når vores sanser bliver aktiveret, husker vi bedre, end når vi kun får kolde fakta. Historier og fortællinger taler til hjertet og ikke til hjernen.

Det er nemmere at huske at: ”Storebæltsbroen kostede det samme som ti tusinde Ferrarier” end at ”Storebæltsbroen kostede 21,4 milliarder”.

På samme måde kan du skabe historier og små beretninger om din virksomhed eller dine produkter og services. Historier og værdifulde budskaber, der giver modtageren lyst til at handle hos dig, fordi han eller hun kan huske dig.

Fortællinger sælger til mennesker

Ægte beretninger fra virkeligheden sælger bedre en fakta, derfor bruges det igen og igen.

  • Når u-landskalenderen skal sælges op mod jul, får vi historier fra den tredje verden.
  • Når Tesla sælger bedre end andre el-biler, er det især, fordi vi kender Elon Musks historie.
  • Riberhus laver reklamer med historier fra produktionen eller om gamle dage.
  • Søstrene Grene viser hvordan vi hygger bedst, imens vi bruger deres produkter.

Storytelling – eller værdibaseret kommunikation –  er vedkommende og menneskenært.

Eksempler:

  • Reklamerne i tv forsøger at fortælle historier, som vi husker.
  • Tetimonials og virksomheds-cases er storytelling.
  • Nyhederne er storytelling, hvis der er baggrundsmateriale.
  • Virksomheders pay-off (som Apples: Think Different) er storytelling.

Apple, Aarstiderne og Aarhus gør det. Gør du?

Skal jeg hjælpe dig?

Kim Marthedal Zigns

Lær det selv

kursus zigns

Skal dine tekster fortælle en historie?
Kontakt mig for mere information og samarbejde

Vil du lære storytellingens teknikker?
Måske er eneundervisning eller holdundervisning noget for din virksomhed.